PROGRAM FORMARE CLIENTELĂ


● Program perfecționare și formare clientelă.

Se adresează cursanților care au terminat deja un curs de formare profesională pentru ocupația de frizer-bărbier/coafor-stilist, care au deja o diplomă… și care vor să lucreze în continuare la salon. În vederea acumulării de experiență și pentru a-și forma clienți. Începerea concretă a carierei de coafor-stilist/ frizer-bărbier.

Așadar pentru acei cursanți conștienți că durata unui curs de 6 luni este doar un început. Pentru absolvenții care și-au făcut un proiect de carieră complet, gândit până la capăt și pe termen lung. Colegi de acum încolo.

Nu există pe acest site o secțiune cu “părerile cursanților” care să spună “este cel mai bun curs, sunt foarte mulțumită de acest curs, vă recomand cu încredere”, etc. …pentru că în realitate nu-i mai pasă nimănui de voi, după ce v-ați făcut o poză de grup cu diploma în mână și în special după ce ați achitat integral acele cursuri.

Pozele și materialele respective sunt doar un alt tip de conținut pentru una din multele strategii de marketing online și evident folosite pentru a convinge următorii cursanți neinformați care habar nu au ce urmează.

Sau o secțiune de genul “poze cu lucrările cursanților” în care veți vedea de cele mai multe ori cursante care își fac bucle și cocuri între ele, pentru că asta este cel mai simplu de făcut și cu riscul cel mai mic.

Ar fi mai interesantă o secțiune despre “câți cursanți lucrează în continuare după cursul respectiv?”. Dar nu mai face nimeni asta pentru că sună mai bine statistica “prin scoala noastră au trecut mii de cursanți”.

Vă spun eu câți lucrează în continuare: extrem de puțini. Incredibil de puțini.
Nu-i mai numără nimeni, însă cei mai mulți vor rămâne cu amintirea plăcută de când stateau afară la țigară cu colegii, cum chicoteau unii cu alții pe același “film” despre frizerie și coafor, cum îi priveau pe alții cum le trăiesc visele și când “totul părea mai ușor când făcea altcineva”.
Persoane care la ora actuală lucrează în cu totul alte domenii, de obicei cu alt gen de responsabilități.

Prea puțini sunt acei profesori disponibili care se vor ocupa mai departe de elevii care au terminat deja un curs și care să le acorde chiar și un minim de sprijin atunci când se impune.

Și nu neapărat din nepăsare… cât din lipsa timpului, din lipsa resurselor, a energiei, etc.
Un mentor nu are cum să “ia sub aripă” o serie de 10 cursanți, să le mai dea și clienți și să îi încurajeze de fiecare dată… pe lângă toți clienții pe care îi mai are, pe lângă cursanții noi care au nevoie de și mai mult ajutor. Și pe lângă alte atribuții pe care le mai are.
Nici cu 5 nu se poate face asta. Nici cu 2 măcar.

Cu atât mai puțin dacă drumurile acestora se despart și fiecare lucrează în saloane diferite. La telefon nu se poate face o consiliere obiectivă a clientei, o diagnoză corectă a părului, sau calcula o formulă exactă pentru vopsit.

Iar pe alții chiar nu-i mai interesează deloc, pe principiul “mi-am făcut treaba, să se descurce. Este vina lor dacă nu s-au străduit la momentul potrivit.”

Nici pe mine nu m-ar interesa atât de mult aspectul acesta, dacă într-adevăr o școală de coafor ar dura 2-3 ani ca în restul Europei și dacă aș fi convins că din acel moment, succesul sau esecul sunt asumate exclusiv de către absolvent, cu tot ce include personalitatea sa.

Și dacă nu aș fi atât de conștient de faptul că foarte puțini cursanți se descurcă mai departe fără ajutor după 6 luni… și nu exclusiv din vina lor sau a profesorilor. Ci și din vina sistemului de formare profesională care este așa cum este. Sistem în care, de voie, de nevoie, am intrat cu toții.

Nu mă mai leg de durata scurtă și toate neajunsurile cursurilor din România. Le-am descris suficient în celelalte paragrafe de pe site.

Timpul acesta lipsă de minim 2 ani din formarea profesională pentru ocupația de coafor-stilist/ frizer-bărbier… nu se poate înlocui cu nimic.
Nici dacă ar exista un “cel mai bun profesor din lume”, nu ar fi capabil să vă “lanseze” în această meserie în 6 luni în loc de 3 ani, cu absolut tot ce implică asta.

Senzația aceea de nesiguranță și stângacie o veți avea exact atâta timp cât este necesar să treacă, până veți acumula experientă și până veți repeta suficient în practică, tehnicile respective. Senzații firești, care însă se vor diminua cu cât veți lucra mai mult, aplicând deducții logice.

Asadar pentru a nu rămâne doar o statistică după terminarea cursului, abordăm un program alternativ, un program complet pentru sprijinirea cursanților determinați să continue mai departe. Este tot ce pot eu să fac, în România, pentru a compensa timpul lipsă din școlile pe aceste domenii.

Pentru perfecționare, pentru a câștiga experiență, pentru formarea de clientelă, pentru a cere ajutor când se impune, pentru integrarea într-o comunitate profesională, pentru inspirație, ca să nu abandoneze, cum doriți. Pentru o experiență completă.

Acele cursuri de specializare/ perfecționare pe care le mai vedeți promovate pe diferite portaluri web, sunt cursuri de scurtă durată, de câteva ore sau de maxim câteva zile și sunt potrivite atunci când aveți și clienți pe care să aplicați apoi cele învățate.

Nu vin “la pachet” cu clienți și tot ce implică adaptarea și evoluția unui începător. Aspecte care cer cu siguranță un timp mai îndelungat.

După terminarea cursului, dacă nu aveți certitudinea că este momentul să vă înființați un PFA cu tot ce implică asta atunci puteți opta pentru varianta mai “light”, descrisă mai jos:

1. Vă fac un contract de perfecționare pentru a justifica legal activitatea pe care o veți avea în salon. Vă pot face eu asta, pentru că sunt directorul școlii și pentru că școala este integrată într-un salon funcțional.
Nu este o practică obișnuită la saloane, nimeni fără școală nu are la dispoziție această opțiune.

– acest contract este de 6 luni. Puteți renunța oricând, în cazul în care se ivește o șansă de lucru, eventual în altă parte. Este doar un contract de școală (de perfecționare) menit să ajute începatorii, nu un contract care să țină pe cineva blocat într-un loc. Am alte lucruri mai utile de făcut. De asemenea, vă voi spune eu dacă trebuie să plecați când observ că implicarea este superficială și nu profitați de acest avantaj pe care nu îl mai găsiți nicăieri.

– economisiți costurile lunare pe care le plătiți când vă faceți PFA (vedeți detalii în articol “Cum se lucrează în saloanele din Oradea?”). Economisiți lunar aproximativ 1.200 lei (contribuții, contabilitate, impozit, alte cheltuieli)+ costul de înființare PFA (450 lei)+ cea mai ieftină casă de marcat (700 lei).

– devansați aceste costuri (pe care la un moment dat oricum le veți avea) și economisi banii respectivi pentru când “intrați direct în pâine”. Sau ca să nu investiți degeaba câteva luni și apoi să trebuiască să închideți acel PFA în cazul în care sunteți nevoiți să abandonați. Cum am descris peste tot în site și la cursuri… este un “teritoriu” doar pentru cei care se implică.

– plătiți chiria minimă pe care o plătește orice alt coleg care lucrează în salon.
70 Euro+ 100 lei cheltuieli

2. Primiți un scaun din cele 18 din salon.

– vă păstrați locul de muncă actual și în paralel lucrați la salon. Înainte, după, în ziua liberă, în weekend… când aveți timp și programări.

– nu este ca și cum ar fi un salon mic cu 2-3 scaune, unde coaforii sunt condiționați să programeze clienții pe ture sau în anumite intervale de timp când scaunul respectiv este liber. Cu atât mai complicat cu cât programul de la serviciul pe care îl aveți, nu se “pupă” cu tura de la salon. Fiecare client nou este important pentru cineva la început de drum.
Deci vă faceți programul la salon cum doriți, cum puteți.

– pot trece până la 2 ani ca să puteți spune că aveți într-adevăr un număr considerabil de clienți, încât să trebuiască să renunțați definitiv la celălat job. Veți realiza singuri care este momentul potrivit.

– strategic, în funcție de personalitatea și predispozițiile fiecăruia pentru diferite specializări (frizerie, vopsit, tuns, cocuri, etc), primiți scaunul potrivit pentru a fi cât mai aproape de colegii cu experiență, potriviți ca modele pentru inspirație și conduită profesională.

– dacă nu este necesar să aveți un alt job între timp, ori dacă aveți parte de susținere financiară din altă parte, este un avantaj de care puteți să vă folosiți și mai mult.

3. Plătiți vopsele cu bucata.

– în cazul celor pasionați de colorarea părului, ca să nu vă faceți stocuri mari de vopsele, folosiți de la mine atunci când se impune. Un tabel special vă ajută să calculați cantitatea și prețul materialelor folosite. La prețul de listă al acestora, fără adaos suplimentar.

– acest ajutor este valabil în cazul produselor mai scumpe (vopsele, decoloranți, keratină, etc.) sau în cazul produselor cu utilizare mai rară, ca sa nu vă expire în dulapuri. Orientativ, un necesar modest de 100 de vopsele costă 4.500 lei. Fără oxidanți, decoloranți sau alte produse.

– cu toate acestea, chiar dacă economisiți banii respectivi, pentru început fiecare trebuie să aibă un minim necesar de produse cu folosire frecventă (prosoape de unică folosință, șampoane, balsam, ulei, fixativ, gel, dezinfectant, etc.). Stabilim aceste variante și costurile lor, la momentul respectiv.

– în cazul celor cu economii ori cu susținere financiară din altă parte, vă puteți face un minim stoc de vopsele pentru culorile cel mai des folosite sau chiar un necesar complet de produse pe care îl actualizați lunar.

4. Folosiți instrumentarul și dispozitivele salonului.

– tot pentru cei cu resurse financiare limitate, aveți la dispoziție trusele cu instrumentarul și dispozitivele folosite la școală.

– în viitorul apropiat veți avea în vedere procurarea instrumentarului și al dispozitivelor de lucru indispensabile: foarfece, piepteni, agrafe, perii, uscător, placă, ondulator, mașină de tuns, etc.

5. Consultare la nevoie.

– lămurirea la nevoie pentru: identificarea dorinței clientului, determinarea tehnicii potrivite pentru tuns, determinarea formulei corecte pentru vopsit, corectare, validare, etc.

– această opțiune este valabilă pentru cursanții care au terminat la mine la școală. O consultare profesională de tipul acesta nu trebuie să dureze mai mult de 2 minute, atunci când “vorbim aceeași limbă”. Apoi trebuie să mă întorc la clienții mei.

● Dacă am terminat în altă parte, pot să beneficiez de aceste avantaje?

– cursanții care au terminat în altă parte pot beneficia de avantajele 1 și 2, însă partea de consultare se face doar în timpul programului alocat pentru curs și doar cu programare. Durează mai mult și adesea necesită explicații suplimentare.

– cei care ați terminat în alte părți și care doriți să începeți cariera de coafor-stilist/ frizer-bărbier, sunați sau scrieți un mesaj text pe Whatsapp: “pentru program formare clientelă”.